
TimeZero Navigator wersja 4
Właśnie została opublikowana nowa wersja TimeZero Navigator. Zawiera wiele nowych funkcji i usprawnień. Część z nich została zgłoszona przez użytkowników.
Poniżej najważniejsze z nich.
Prognoza pogody
Zmodyfikowano okno pobierania prognozy pogody. Teraz wszystkie ustawienia znajdziemy na prawym pasku.
Została podwojona rozdzielczość danych pogodowych. Dane pobierane z modelu GFS maja teraz maksymalną rozdzielczość 0.25 stopnia (dotychczas 0.5 stopnia). Dane mogą być prezentowane w postaci animowanych punktów. Taki sposób prezentacji bardzo poprawia czytelność danych pogodowych i ułatwia analizę zmienności takich parametrów jak wiatr, prądy czy fale.
Wersja 4 wprowadza nowe okno - meteogram. Czytelnie pokazuje parametry pogodowe dla wskazanego na mapie punktu.
Meteogram może być bardzo pomocny przy ustalaniu momentu wyjścia lub dojścia do końca drogi. Można wyświetlać go w skali czasu lub wzdłuż zaplanowanej drogi
Serwis pogodowy Premium
Oprócz darmowego serwisu pogodowego, który MaxSea dostarcza od wielu lat, w wersji 4 możliwe jest korzystanie z serwisu Premium. Zasadnicza różnica to rozdzielczość danych. W serwisie Premium dostępne są dwa modele:
- model Arpage z pokryciem europejskim, rozdzielczością 10 km i prognozą dla czterech dni,
- model Arome dla Francji i krajów sąsiednich, rozdzielczości 1 km i prognozą dla 2 dni.
W tym serwisie dostępne sa także 3 modele falowania.
Routing pogodowy (Weather Routing)
Warto przypomnieć, że pierwszy moduł routingu pogodowego został wdrożony dla regat oceanicznych w roku 1985. Prototyp był testowany na pokładzie “Crédit Agricole” i natychmiast został wykorzystany przez dwóch renomowanych francuskich nawigatorów: Philippe Poupona i Erica Tabarly. Wtedy powstała pierwsza wersja tego oprogramowania nazwana MACSEA (dla komputera MAC firmy Apple). Moduł weather routing w TimeZero Navigator zawiera 35 lat doświadczeń.
Wielu użytkowników narzekało, iż zdarzało się że zoptymalizowana trasa biegła po lądzie. Wprowadzono nową opcję w ustawieniach modułu routingu: Omijaj ląd i płytkie wody. W konfiguracji wpisujemy głębokość której chcemy unikać.
Co robimy w dzisiejszych czasach gdy siądzie wiatr? Włączamy silnik. Program także to uwzględnia. W konfiguracji wprowadzamy prędkość poniżej której nie chcemy płynać pod żaglami. Ustalamy też średnią prędkość marszową na silniku. Program, odcinki na silniku oznacza innym kolorem. Informacja o odcinkach na silniku jest także umieszczana w tabeli ze szczegółami trasy.
Chmura TZ
W wersji 4 użytkownik ma możliwość przechowywania wszystkich danych (tras, znaczników, granic, zdjęć) w chmurowej przestrzeni udostępnianej przez MaxSea. Platforma ta jest doskonałym sposobem na zabezpieczenie swoich danych, ale także na wymianę ich między różnymi stanowiskami/komputerami. Możliwa jest także synchronizacja pomiędzy programami TimZero w komputerze i tablecie iPad.
Lokalna synchronizacja
To prawdziwy hit. Do wykonania synchronizacji między różnymi urządzeniami nie jest potrzebny Internet. Synchronizację można wykonywać w sieci lokalnej. Żeglując na otwartm morzu czesto nie mamy dostepu do internetu. Dzięki tej opcji możemy na przyklad zaplanować trase w komputerze i automatycznie przesłać ją do drugiego komputera lub na tablet. To moja idea fix aby na wszystkich urządzeniach nawigować ta samą trasą.
Import/Eksport danych
Producent wprowadza nowy format wymiany danych TZX. Ma obsługiwać więcej rodzajów danych i być znacznie szybszy. Słuzy on do wymiany danych między programami z rodziny TimeZero. Poprzedni format TZD jest nadal obsługiwany. Przy imporcie danych wprowadzono możliwość dość szczegółowego filtrowania.
Rozszerzony został także import z formatu KML lub KMZ. Możliwe jest teraz importowanie obszarów lub dowolnych linii z plików w tym formacie. Trzeba pamiętać że trasa zapisana w formacie KML w innym programie zostanie zaimportowana jako linia a nie gotowa trasa.
Nowy panel nawigacyjny
Do bardzo bogatego zestawu paneli nawigacyjnych został dodany nowy zawierające dane nawigacyjne aktualnej drogi. Został on zaprojektowany w ten sposób aby wypełnić wolną przestrzeń paska paneli nawigacyjnych. W jednym miejscu są wyświetlane podstawowe informacje dotyczące aktywnej trasy: odległość, czas, czas przybycia do każdego waypointa. Jeśli zawartośc sie nie mieści w aktywnym oknie, zawartość można przewijać. Ostatni punkt drogi jest zawsze wyświetlany.
Nowy dziennik pokładowy
Program w wersji 4 automatycznie rejestruje dane nawigacyjne podczas żeglugi. Są one zapisywane w nowej bazie dziennika pokładowego. W zakładce planowania jest możliwe odtwarzanie danych historycznych. Wystarczy w kalendarzu wybrać odpowiedni dzień. Dni zawierające historyczne dane nawigacyjne są wytłuszczone. Po wybraniu daty, na mapie pojawia się niebieska ikona jachtu z pozycją ze wskazanego dnia. Klikając na ikonie jachtu można wyświetlić wszystkie zarejestrowane dane (np. prędkość, kierunek wiatru, głębokość itp.). Do tej pory taka funkcjonalność była dostępna tylko w wersji Professional. Możliwe jest także odtworzenie śladu historycznego dla wskazanego przedziału czasu. Ta opcja jest przydatna gdy zapomnieliśmy włączyć rejestrację śladu.
Sterowanie autopilotem przez NMEA2000
Wersja 4 nareszcie oferuje możliwość sterowania autopilotem podłączonym do sieci NMEA2000. Obsługiwane są sentencje PGN 129283, 129284 i 129285. Wyjście do autopilota może być aktywowane na ostatniej stronie asystenta połączeń.
(458) (0)